0

Tip van de week: alle voedingstips op een rij

Blog / 07-04-2020

Iedereen heeft behoefte aan eten, zowel lichamelijk als psychologisch. Maar hoe voldoe je aan die behoeftes én blijf je gezond? Wij geven je graag tips!

Tip 1: Voedingstips voor vitaal thuiswerken

Iedereen heeft behoefte aan eten, zowel een lichamelijke behoefte als een psychologische. Zo kun je gaan eten uit verveling, vermoeidheid of stress. En als je thuiswerkt is er altijd wel eten onder handbereik. Daar zit ook de valkuil. Je kunt al snel te veel eten en ‘snoepen’, wat niet goed is voor je lichaam en brein. Probeer je, juist ook in deze tijd, aan onderstaande tips over goede voeding te houden zodat je immuunsysteem op peil blijft.

  • Eet drie keer per dag een goede, gezonde maaltijd​. Als je aan intermittent fasting doet, kun je volstaan met twee maaltijden.
  • Vermijd tussendoortjes. Bij goede maaltijden, met veel voedingswaarde, heb je geen tussendoortjes nodig. Deze zijn alleen maar belastend voor je immuunsysteem en insulinehuishouding. Zorg dat je goede voeding tot je neemt ipv. vulling.
  • Vermijd toegevoegde suikers​. Deze zorgen voor een snelle energiepiek, maar direct daarna volgt een dal waardoor je weer behoefte hebt aan suikers. Eet zo veel mogelijk vers, natuurlijk en onbewerkt eten. En als je pasta’s en brood eet, neem dan volkoren producten.
  • Eet voldoende eiwitten (eieren, kip, kwark, yoghurt) en goede vetten (vette vis, avocado, ongebrande noten, roomboter, olijfolie).
  • Eet elke dag 400 gram groente en twee stuks fruit en zorg voor veel variatie in je keuze. Fruit het liefst na een maaltijd om de suikerpiek te vermijden of in combinatie met bijv. kwark of yoghurt.
  • Eet twee maal per week (vette) vis, daar zitten gezonde vetten in (omega-3).
  • Als je voldoende fruit en groente eet, heb je in principe geen supplementen nodig. Maar extra vitamine D3 en Magnesium slikken, kan in sommige gevallen geen kwaad om je immuunsysteem op peil te houden. Laat je goed voorlichten.
  • Drink 1,5 tot 2 liter water en/of thee per dag. 
  • Vermijd frisdranken, sappen – ook verse – en energydrinks. Ze bevatten teveel suiker, wat zorgt voor een suikerpiek en daarna dal, en teveel calorieën.
  • Drink maximaal vier koppen koffie per dag en drink ze voor 14.00 uur, zodat je er geen last van hebt tegen de tijd dat je gaat slapen.