Aantrekkelijk maken van het vakgebied

Een inhoudelijk achtergronddocument. Een salesdocument. Een aantal websiteartikelen en een whitepaper. Een BI-beurs en een rondetafelsessie. Dat zijn enkele milestones die de komende tijd zullen worden opgeleverd om handen en voeten te geven aan het thema Finance Excellence. Met als doel het vakgebied ‘sexy te maken’, zowel voor nieuwe collega’s als potentiële opdrachtgevers. En organisaties te overtuigen van de noodzaak om hun AO/IC, Risk & Control en BI goed op orde te hebben.

Ik heb al vaker meegewerkt aan proposities en opleidingslijnen op het gebied van AO/IC. AO/IC is én blijft de basis voor een optimale bedrijfsvoering. Bij EIFFEL doen we al best veel op het gebied van AO/IC en riskmanagement. Niet altijd de meest sexy onderwerpen voor organisaties. BI is wel weer hot, want wie wil er nou geen mooi vormgegeven rapportages in plaats van saaie en taaie tabellen? Maar om je data verder te kunnen ontsluiten, is het van essentieel belang om de basis eerst op orde hebben.

Samen nieuwe diensten opzetten

De nieuwe ‘Finance Excellence’ propositie richt zich in eerste instantie op het leggen van die goede basis. Van daaruit werken we toe naar een goede BI-omgeving, waarmee snel duidelijke stuurinformatie kan worden opgeleverd. Een degelijke propositie die bovendien aantrekkelijk klinkt, daarmee trekken we organisaties hopelijk over de streep. Deze nieuwe dienstverlening was oorspronkelijk gericht op Profit-organisaties, maar er is inmiddels ook een variant voor Public & Healthcare. Want al is de kern van de zaak globaal hetzelfde, bij non-profit heb je te maken met andere termen en begrippen, en spelen andere stakeholders en toezichthouders een rol.

Waar ik de tijd vandaan haal? Dat is nou het mooie als je even niet bij de opdrachtgever zit; dan kun je al je opgedane kennis en ervaring inzetten om EIFFEL zelf verder te helpen. Samen met collega’s nieuwe producten en diensten, nieuwe werkwijzen en nieuwe tools opzetten, die je straks mag gaan toepassen bij je opdrachtgevers. Ik word daar heel blij van. Bovendien is het een ontzettend leuke manier om nauw betrokken te raken en blijven bij de organisatie. Zo zijn we begin dit jaar ook met deze propositie gestart. Eerst vooral gezamenlijk vanuit het hoofdkantoor in Arnhem, en nu we weer allemaal bij een opdrachtgever zitten, met name telefonisch en online via de digitale werkomgeving van EIFFEL. Ook op deze manier houd je de verbinding met je eigen organisatie.

Projectmatig werken blijft altijd afwisselend

In 2018 mocht ik mijn 20-jarig jubileum bij EIFFEL vieren. In al die jaren heb ik veel meegemaakt: de enorme groei van een klein kantoor met 50 mensen in het centrum van Arnhem naar onze huidige organisatie met meer dan 600 medewerkers. Tijden van bloei en crisis met vele ups en downs.

Ik werk over het algemeen mee aan projecten aan de proceskant, zoals AO/IC-, riskmanagement-, procesmanagement- en Lean-opdrachten. Afhankelijk van de organisatie en het vraagstuk vervul ik de rol van inhoudelijk expert, adviseur, projectmanager, projectleider of teammanager. Op dit moment zit ik bij een grote retailorganisatie om de financiële processen te verbeteren, een goed AO/IC-framework op te zetten en meer inzicht, controle en beheersing mogelijk te maken. Nu denk je misschien dat zolang ‘hetzelfde trucje doen’ op een gegeven moment gaat vervelen, maar niets is minder waar. Het projectmatig werken maakt het voor mij juist afwisselend, want je wordt elke keer weer geconfronteerd met nieuwe organisaties, nieuwe omgevingen, nieuwe culturen en nieuwe mensen. En elk vraagstuk dat opgelost moet worden is toch weer net even anders, dat houdt het spannend.

De toegevoegde waarde van EIFFEL

Als ik kijk naar de retail, de sector waarin ik nu actief ben, zie ik een moeilijke markt met veel concurrentie. Hoe houd je dan je marges op peil? In de afgelopen maanden zijn er weer enkele grote ketens omgevallen. De online ontwikkelingen en de impact daarvan op de business lijken flink te zijn onderschat.

Efficiënter opereren wordt hiermee steeds belangrijker. En EIFFEL kan organisaties hier uitstekend bij helpen. Enerzijds onderzoeken we hoe de organisatie en de processen beter ingericht kunnen worden. Doen we alles op de juiste manier? Wat kan anders of beter? En hoe kunnen we de processen beter in control krijgen?
Anderzijds kijken we naar de enorm toegenomen impact van maatschappelijke thema’s als privacy en duurzaamheid op de processen en de beheersing daarvan. De overheid scherpt de wet- en regelgeving steeds verder aan. De rapportageregels worden strenger, de informatievoorziening moet goed op orde zijn, en de toezichthouders krijgen een steeds grotere rol.

Wat de toegevoegde waarde van EIFFEL hierbij is? De diepgaande kennis en ervaring, en de brede organisatie waarin je vraagstukken gezamenlijk kunt oppakken. Heb jij minder kennis van een bepaald onderwerp, dan zijn er altijd wel collega’s die je kunt aanhaken en die door een andere bril naar de organisatie kunnen kijken. Of op zijn EIFFELs vertaald naar de topsport: met energie en samenwerken tot betere resultaten komen. Dat enthousiasme om gezamenlijk iets moois neer te zetten en onze klanten verder te helpen, dát is voor mij het EIFFEL-gevoel.