MAANDAG

Als projectleider is het mijn verantwoordelijkheid om andere mensen aan te sturen, die oplossingen bouwen om onze klant inzicht te geven in zijn data. Deze inzichten toets ik vervolgens bij de afdeling business intelligence afdeling aan de kaders die ik heb gekregen.

Wat ik het leukst vind aan dit werk? Dat ik als Process Professional organisaties kan leren zelf hun proces op orde te krijgen. Ik leg een goede basis waarop die organisatie zelf verder kan bouwen en het is mijn taak om ze dat te leren. Vroeger gaf ik hockeytraining en daar haalde ik dezelfde voldoening uit.

Vorige week hebben we een aantal deelprojecten opgeleverd, waaronder een lijst met inzichten die de organisatie wil hebben. Vandaag bespreek ik in het wekelijks overleg met de programmamanager de voortgang van ons project: wat is af, wat nog niet? Loopt alles volgens planning of moet er ergens worden bijgestuurd? De programmamanager is verantwoordelijk voor het coördineren en afstemmen van meerdere projecten. Met de informatie uit ons overleg kan zij bepalen of de samenhang met de andere projecten nog steeds klopt.

DINSDAG

De inzichten die zijn opgeleverd, presenteer ik vandaag aan de stuurgroep van het project.

Op een groot beamerscherm toon ik ze het dashboard dat we hebben gebouwd, helemaal afgestemd op de vraag van hun klinieken. En ik laat zien hoe we vanuit hun perspectief de gevraagde inzichten creëren. Een spannend moment, dus vooraf doorloop ik alles kritisch: beantwoordt dit wel de vraag van de klant? Voldoet onze oplossing aan de verwachtingen? De presentatie verloopt prima en levert veel positieve reacties en nuttige feedback op.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat we de dashboards en rapportages ook inzichtelijk maken voor de rest van de organisatie, maar dat komt in de volgende fase van het project. Nu staat alles nog in het teken van inzichten creëren, tabellen en grafieken ontwerpen waar mensen echt wat aan hebben. In de volgende fase stemmen we alles op elkaar af en zorgen we dat de informatie voor de juiste mensen inzichtelijk is.

WOENSDAG

Op de agenda voor vandaag staat een bijeenkomst met de projectgroep. Hierbij zal ook een vertegenwoordiging van de behandelaren uit de klinieken aanwezig zijn, de toekomstige gebruikers van onze oplossing. De uitdaging is om deze doelgroep aan boord te krijgen.

Als specialist ben je met name met je cliënten bezig. En heb je het druk met cliënten, dan voel je er niets voor om lastige datamodellen door te klikken om uit te vinden waar jouw cliënt precies ligt en hoe lang de wachtlijst precies is. Veel specialisten leunen daarbij nog op hun eigen administratiesysteem. Zij hebben de informatie die voor hen belangrijk is vaak al wel zelf in een excellijst of word bestand. Deze bijeenkomst heeft mede als doel om samen te kijken wat er beter en slimmer kan, en draagvlak te creëren voor de oplossing waar we aan werken. Dit doen we door te vragen waar ze nu staan met hun inzicht, wat ze nodig hebben en hoe we ze daarbij kunnen ondersteunen. We leggen ze verschillende opties voor van hoe het ook kan, en vragen wat ze zouden willen veranderen.

DONDERDAG

Ik probeer één keer per week op kantoor te werken. Om op de hoogte te blijven van wat er bij EIFFEL speelt. Om te sparren met collega's. En om mezelf verder te ontwikkelen. Omdat ik het grootste deel van de tijd uitvoerend bezig ben, leek het me interessant om ook de commerciële kant van een project eens mee te maken: hoe werkt het traject naar een opdracht toe? Hoe 'verkopen' we onze oplossingen aan een klant? Vandaag mag ik daarom voor het eerst meeschrijven aan een aanbesteding. De organisatie in kwestie wil op een andere manier gaan werken, duurzamer en meer flexibel. Zij hebben een case opgestuurd waarvoor wij een oplossingsvoorstel mogen indienen.

Persoonlijk vind ik dat één van de leukste dingen van werken bij EIFFEL: je kunt aangeven in welke richting je jezelf wilt ontwikkelen of wanneer je een rol voor jezelf ziet weggelegd in een bepaald project. Er zijn volop kansen en uitdagingen, maar je moet wel zelf de eerste stap zetten om ze te pakken. Door je eigen netwerk op te bouwen binnen EIFFEL en uit te spreken welke kant je op wilt. Zelf krijg ik ook altijd veel energie van nieuwe samenwerkingen met collega’s. Dat begon al in het traineeship toen de trainees om de week op kantoor samen kwamen om ervaringen uit te wisselen. Daar haalde ik toen al, en nu nog, veel inspiratie uit.

VRIJDAG

Zeg je EIFFEL, dan zeg je topsport. Bij onze projecten trekken we vaak een parallel tussen het samenwerken binnen een organisatie en het beoefenen van topsport. Vandaag staat in het teken van de voorbereidingen voor de Giro d'EIFFEL, een lean game om organisaties op een leuke en sportieve manier te laten zien hoe belangrijk samenwerking is. In deze game fietsen we een etappe uit de Giro met alles wat daarbij hoort. Samen met topwielrenner Maarten Tjallingii mag ik deze workshop binnenkort bij één van onze klanten begeleiden. Vandaag neem ik het spel door met een collega die deze klant goed kent. We passen de workshop altijd aan op de organisatie. Op wat het team eruit wil halen. Is het puur bedoeld als een leuke teambuildingactiviteit of ligt de focus op de rollen en samenwerking binnen het team? We spiegelen de resultaten ook altijd met het dagelijks werk. Hoe het team omgaat met bepaalde onderwerpen. En hoe er wordt samengewerkt. Na de workshop volgt een evaluatie: wat vond het team ervan? Was het herkenbaar? En wat nemen ze er van mee naar hun werk?