Over de opdrachtgever

HSK is een landelijk opererende organisatie voor psychische zorg die bewezen effectieve behandelingen biedt voor veel voorkomende psychische klachten. Bijvoorbeeld op basis van cognitieve gedragstherapie, EMDR en online therapie in de Basis GGZ en Specialistische GGZ.

Bij HSK werken ruim 500 mensen: meer dan 400 psychologen en een aantal psychiaters met uiteenlopende ervaring en achtergrond, verspreid over ruim 36 vestigingen door het hele land. Elk team wordt aangestuurd door een teamleider die zelf ook een psychologische achtergrond heeft en daarnaast werkt als therapeut. De teamleiders worden op hun beurt weer aangestuurd door een regiomanager.

De vraag van HSK

Voor de vestigingen in Den Bosch, Oss, Tilburg en Eindhoven stond al enige tijd een vacature voor een regiomanager uit. Deze bleek echter lastig in te vullen. Daarom had HSK behoefte aan een tijdelijke regiomanager die het dagelijks management kon oppakken totdat de juiste kandidaat gevonden was. EIFFEL heeft al eerder opdrachten uitgevoerd bij HSK, onder meer op het gebied van de zorgadministratie. Ook voor deze vraag wist HSK EIFFEL snel te vinden.

Sophie Koop ging aan de slag als interim-regiomanager Den Bosch. Vijf dagen per week stuurt zij de teamleiders van vijf teams in deze regio aan. Door ze te faciliteren in hun werk, een stukje personeelsmanagement uit te voeren en het relatiebeheer in de regio voor haar rekening te nemen. Juist in het relatiebeheer bij HSK is behoorlijk wat te doen, want HSK is uiteraard afhankelijk van haar cliënten. Die worden doorverwezen via de huisarts of bedrijfsarts. Daarom is het nodig dat HSK goed bekend is in de markt. De regiomanager is hiervoor verantwoordelijk.

De uitdaging van Sophie

“Binnen HSK hebben alle regiomanagers en teamleiders een psychologische achtergrond. Ik heb een verpleegkundige achtergrond en een managementopleiding, en ik versta het zorglandschap. Dat maakt mijn profiel uniek. Daarom kon ik via EIFFEL aan de slag bij HSK. Dat ik geen psychologische achtergrond heb, was in het begin best lastig. Zowel voor mij als voor de regioteams. Maar juist zonder die achtergrond kijken naar de organisatie, door een ‘cliëntbril’ en een ‘managementbril’, heeft ook zo zijn voordelen.”

Aansturen én verder helpen

“Ik vind het fijn dat ik, zowel vanuit EIFFEL als vanuit HSK, het vertrouwen krijg om deze verantwoordelijkheid te nemen. Dat ik de brug mag slaan tussen praktijk, beleid en management binnen de vier vestigingen waarvoor ik verantwoordelijk ben. En dat ik de mensen bij HSK kan stimuleren om de juiste kwantiteit en kwaliteit werk op te leveren. Het maakt me trots om te zien dat er op veel fronten weer beweging komt. Dat ik niet alleen bezig ben met aansturen, maar de vestigingen daadwerkelijk verder kan helpen bouwen en verbeteren.”