Bij bedrijven als ABN AMRO, PGGM en AkzoNobel draag ik bij aan het creëren van databewustzijn: over welke data beschikken we en wat kunnen we ermee? Data is een enorme goudmijn. Als je het goed gebruikt tenminste. Als bedrijven hun data goed gebruiken, kan het ze echt verder helpen. Maar nog niet elk bedrijf is zich daarvan bewust. Vaak zien ze wel de potentie van hun data, maar weten ze nog niet goed hoe ze ermee om moeten gaan.

Datagedreven werken: van ‘leuk’ naar de nieuwe standaard

Ik zie een kanteling in de houding van bedrijven ten opzichte van data: een aantal jaren geleden werd datagedreven werken vooral nog gezien als ‘leuk’, nu wordt het steeds vaker beschouwd als de nieuwe standaard van werken.

Daarbij is de veranderende regelgeving omtrent het gebruik van data wel iets om rekening mee te houden. Zeker met het invoeren van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ik gebruik voornamelijk data uit processen, dus in principe werk ik niet vaak met directe persoonsgegevens. Voor het geven van een presentatie kan het voorkomen dat ik een aantal gegevens gebruik als voorbeeld. Dan is het wel belangrijk dat ik die gegevens anonimiseer. Het is goed om je bewust te zijn van de impact van wet- en regelgeving op je werk en de organisatie.

Verandervermogen en datavolwassenheid scannen

Wat heel bepalend is voor het succesvol toepassen van data, is dat een organisatie flexibel wordt. Dat ze soepel kunnen omgaan met veranderingen in de omgeving waarin data een rol speelt. Aan de hand van data kan je meer in de toekomst kijken en hier beter op sturen.

Vaak komen klanten bij me met vragen als: “Ik heb hier een Excelbestand dat soms wel en soms niet goed gevuld wordt, hoe krijg ik inzichtelijk hoe we er nu voorstaan?” Of “Hoe krijg ik inzicht in mijn financiële stromen?”, “Hoe kan ik inzichtelijk maken waar onze bottlenecks zitten?” of “Hoe kunnen we PowerBI toepassen om inzicht te krijgen?” Dan is het zaak om eerst te bekijken waarom de opdrachtgever deze vraag stelt; wat hij of zij écht nodig heeft. Er zit vaak veel meer achter die ene vraag en de kunst is om het grotere plaatje helder te krijgen. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan hoe alles wordt bijgehouden en hoe de klant met data omgaat. Dat noemen we ook wel ‘datavolwassenheid’.

Als consultant process en analytics maak ik mezelf eerst goed bewust van de omgeving waarin mijn klant zit. Door zelf te scannen hoe datavolwassen de organisatie is en hoe groot het verandervermogen is. Dan kan ik bepalen waar de potentie en kracht zit en waar we naartoe moeten werken.

Is een organisatie nog niet datavolwassen of niet voldoende bereid om te veranderen, dan moeten we daar eerst nog een slag maken voordat we überhaupt datagedreven werken op de agenda kunnen zetten.

Kennis en inzichten meenemen naar EIFFEL

Alle kennis en inzichten die ik bij klanten opdoe, neem ik mee naar kantoor en deel ik met mijn collega’s. Samen proberen we deze kennis uit te breiden, vast te leggen en over te dragen aan nieuwe collega’s. Zo heb ik bijvoorbeeld workshops gegeven aan andere consultants om ze bekend te maken met de toepassing van Process Mining. Hoe je daarmee processen kan optimaliseren. En hoe dat kan bijdragen aan een verbeterd resultaat.

Process Mining is een methode om processen binnen een organisatie aan de hand van data op een begrijpelijke, visuele manier in beeld te brengen. Zo zie je snel en objectief hoe de processen doorlopen zijn en waar eventuele bottlenecks zitten. Daarnaast kan het een aanleiding geven om datagedreven werken in te voeren.

Ook EIFFEL zelf geef ik inzicht in data. Daarnaast ga ik met de business managers mee naar potentiële opdrachtgevers met een data- of procesvraagstuk. Door deze manier van kennismanagement kunnen we direct inhaken op nieuwe ontwikkelingen en kennis doorgeven aan onze opdrachtgevers.

Mijn gouden tip voor toekomstige Eiffelaars? EIFFEL daagt je uit om verder te denken dan alleen je eigen vakgebied. Zeker als je net binnenkomt, word je gestimuleerd om je te verwonderen, te verbazen, jezelf af te vragen waarom dingen gaan zoals ze gaan. Schrijf je verwonderpunten en vragen op, en gebruik dit om zelf heel snel in de materie van de opdrachtgever te duiken.