Meer digitaal en duurzamer werken

Yannick van Gelder werkt sinds december 2018 bij EIFFEL. Met zijn achtergrond in Supply Chain Management en Informatietechnologie vindt hij niets leuker dan de link leggen tussen technologische kansen en de dagelijkse praktijk. Als nieuwkomer zag hij volop mogelijkheden om zowel binnen EIFFEL als bij klanten meer digitaal te werken en de organisatie duurzamer in te richten. Daarvoor bedacht hij samen met zijn collega’s het Digital Innovation Lab. Hij werkt nu fulltime aan het opzetten en verder ontwikkelen daarvan.

Eerste wapenfeit

Onlangs leverde het Digital Innovation Lab zijn eerste wapenfeit: een prototype van een datascan voor klanten. Deze scan moet inzicht geven in welke data beschikbaar is binnen een organisatie, de kwaliteit van deze data, hoe de data nu al gebruikt wordt en wat er in potentie nog meer mee zou kunnen. Als nulmeting vormt deze scan de basis voor mogelijke innovatie- en verandertrajecten.

“Wij ontwikkelen onze diensten in co-creatie met onze doelgroepen. Het prototype van de datascan hebben we samen met een aantal klanten uit verschillende segmenten gevalideerd. Dit leverde waardevolle feedback op, waarmee wij de datascan kunnen aanscherpen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat onze innovaties ook tastbare waarde toevoegen waar klanten blij mee zijn.

Wat er nog meer in het vat zit? We gaan onder meer kijken naar het optimaliseren van ons Legal Office. Daar hebben ze de wens om meer gebruik te maken van digitalisatie en slimmer te gaan werken. Verder gaan we vanuit de Legal-afdeling een Arbeidsrechtdesk inrichten. Daarvoor kijken wij hoe digitalisatie de dienstverlening van onze arbeidsrechtjuristen kan ondersteunen.”

Innovation funnel creëren

Er leven nu veel losse ideeën binnen de organisatie, prachtige ideeën waarvan de meeste helaas een stille dood sterven ondanks dat ze een grote kans van slagen hebben. Door een goede manier te ontwikkelen om het innovatieproces te stroomlijnen en van begin tot eind te begeleiden, kunnen we meer ideeën oppakken en daadwerkelijk uitvoeren. Daarom willen we een ‘innovation funnel’ creëren, waarin iedereen binnen EIFFEL zijn ideeën kwijt kan. Zoals een investeerder kijkt naar een start-up, zo kijken wij in het Digital Innovation Lab naar elk innovatief idee: waar sta je nu, waar wil je naartoe, is dat haalbaar, en welke mensen en middelen zijn nodig om dit te realiseren. Inclusief een stukje eigenaarschap voor de persoon die een bepaald idee heeft aangedragen. Zo helpen we het werk voor iedereen een stuk leuker te maken.

Een ander doel van het Digital Innovation Lab is om informatie, ideeën en innovaties voor iedereen binnen EIFFEL transparant beschikbaar te maken via een kennisplatform. Zodat iedereen weet wat je met nieuwe technologieën kunt, wat er beschikbaar is en hoe dit binnen EIFFEL of bij klanten kan worden toegepast.

Het centrale punt voor digitale innovaties

We hopen en verwachten dat het Digital Innovation Lab het centrale punt wordt van waaruit alle digitale innovaties gaan ontspringen. En dat we dit steeds meer in co-creatie met collega’s en klanten gaan doen. Zo willen we vanuit analytics het technische aspect van onze dienstverlening samenbrengen met inhoudelijke cases. Door te kijken naar technologische kansen voor EIFFEL en deze aan te sluiten bij de diensten die we leveren. Ik denk echt dat we hiermee toegevoegde waarde kunnen bieden, zowel voor onze klanten als voor EIFFEL zelf.

Wat dit oplevert? De time-to-market van ideeën wordt hiermee aanzienlijk korter, de kwaliteit van onze oplossingen waarin digitale aspecten verweven zitten gaat omhoog. En digitale oplossingen worden meer één met de dienstverlening in plaats van een los aspect.

Kom jij ons Digital Innovation Lab versterken?

Om het Digital Innovation Lab te laten groeien, hebben we bij EIFFEL Digital Innovators nodig, mensen met technische kennis die continu verbinding zoeken met de inhoud. Die niet de gebaande paden bewandelen, maar hun eigen weg durven kiezen. Mensen met een IT-achtergrond die data en klantwensen kunnen vertalen in nieuwe oplossingen én deze daadwerkelijk kunnen realiseren.

EIFFEL is een zeer inspirerend bedrijf om voor te werken, met veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen en zelf te bepalen waar je heen wilt. Als jij met een goed idee komt, is er alle ruimte om dit te verwezenlijken. Die vrijheid krijg je zomaar niet ergens anders.

Of je nou businesscontroller of data-analist bent, probeer verder te kijken dan je eigen functie. Durf dingen op te merken en uit te spreken. Vorm je eigen mening en blijf gezond kritisch. Zo help je jezelf en ons waarde toe te voegen bij klanten en binnen EIFFEL.